Essays / s /

Off-topic: Balcanizarea unui brand

E ușor dureros să intitulez astfel prima postare off-topic despre acest brand al cărui fan sunt încă de dinainte să ajungă în România, dar “experienţele” din ultima săptămână m-au motivat.

În esenţă nu am nimic împotriva adaptării unor oferte la piaţa locală, pentru că sunt făcute în urma unor ample cercetări de marketing, dar pentru mine IKEA reprezintă (încă mă străduiesc să folosesc timpul prezent) o promisiune de civilizaţie accesibilă în această lume populată de prost-gust.

Fac periodic vizite în acest magazin pentru a definitiva armonia propriului spaţiu locativ. Penultima vizită am făcut-o pe 30 August, cu o zi înaintea lansării oficiale a catalogului 2017 (ca în fiecare an acest catalog refuză sa ajungă la ușa mea).

Eu sunt foarte sigur ca renunţarea la salata de somon cu păstăi și sos de hrean din oferta restaurantului IKEA a fost rezultatul unei operaţiuni de adunare. Probabil nu se înghesuia lumea să plătească 23 de lei pentru ea — până la urmă ăsta e preţul unui întreg prânz la o cantină de “corporatiști”, poate chiar pentru două persoane dacă au mâncat ceva mai bine la micul dejun. Ce contează că era gustoasă și ca somonul folosit era de acvacultură responsabilă? Și meniul de somon cu păstăi și sos de arpagic a dispărut. Dar, cetăţeni, păstraţi-vă calmul, a apărut ceafa de porc cu piure de cartofi!(!)

Uitându-mă pe meniul restaurantului de pe site văd și niște feluri de mâncare care deocamdată pentru mine sunt un mit — nu le-am vazut de vânzare în restaurant. Mai încercăm data viitoare.

Pentru că data viitoare vreau să văd și dacă fumatul mai este o situaţie de urgenţă. Cum poţi tu, brand internaţional, să scrii pe ușa de evacuare “Acces permis doar în caz de urgenţă”, “Ușă conectată la sistemul de alarmă” dacă pe ea iţi ies bine-mersi clienţii la ţigară iar apoi iși cheamă un prieten nefumător să le deschidă ca să intre înapoi? Și cum se intâmplă toate astea sub ochii paznicului, băi IKEA? 

Dar să trecem la capitolul principal: mobilă&co. Întâmplarea face că sunt în căutarea unei saltele noi de pat și am dorit să testez toate variantele disponibile. Am mai făcut asta și înainte de reînnoire — se pare că nu mă hotărăsc foarte ușor. Doar că la cea mai recentă vizită experienţa a fost cam la nivelul unui depozit de pe Valea Cascadelor. Saltelele sunt grupate câte două sau patru, cu câte o pernă la două saltele, fără tăblia de pat cu care eram obișnuit până acum, pe care era scris clar numele saltelei, dacă e moale sau fermă, preţul, dimensiunile disponibile, etc. De asemenea lumina a devenit difuză și cam puţină. Am fost și în alte magazine IKEA din afara ţării și parcă și acolo intensitatea luminoasă a fost decisă de o pisică. Poate ideea este să creeze o atmosferă mai “intimă”, de dormitor, dar mi se pare prea anost fără acele spoturi. 

O altă problemă pe care am întâlnit-o navigând pe site sunt produsele inexistente la IKEA București! Adică ce rost are să afișezi produse cu informaţii în limba română, cu preţ în lei românești iar apoi să scrii “Nu este de vânzare la IKEA București”? Înţeleg că site-ul este centralizat, cu un content management system, dar este jenant că dezvoltatorii săi nu au putut face din el ceva mai puţin inutil. 

Chiar mai frustrant de atât este prezenţa unor produse care se comercializează în România, dar numai în anumite culori sau configuraţii. Adică de ce vrei să îmi vinzi niște cutii albe sau negre și nu vrei să îmi vinzi unele galbene (dar pe care mi le arăţi că există)? E cineva de la departamentul de marketing care ia aceste decizii? E complicat din punct de vedere logistic să aduci zeci de paleti de cutii albe dar nu și unul cu galbene? Așa, de dragul diversităţii… 

Și de ce pot cumpăra un covor în varianta 1.7x2.4m dar nu pot cumpăra același model la dimensiunea de 2x3m?? 

Într-un episod viitor: ceva de bine despre IKEA. :)

Fotografia perfectă pentru gama de modele BMW X

București. BMW România a invitat într-o competiţie patru fotografi auto cu experienţă pentru a realiza imaginea perfectă cu gama de modele BMW X. Este al doilea an consecutiv când o fotografie realizată local va sta la baza unei campanii publicitare. În plus, imaginile produse vor fi baza unei serii de expoziţii simultane în toate reprezentanţele BMW din ţară.

Familia de modele BMW X este cea mai importantă pentru vânzările mărcii în România, în prezent două din trei modele BMW livrate local fac parte din această gamă. Modelele BMW X au câştigat publicul adăugând la atributele specifice modelor SUV, un nivel de performanţă dinamică de neegalat, bazat pe sistemul inteligent de tracţiune integrală BMW xDrive. BMW are o istorie specială în a dezvolta noi categorii de modele în acest segment. Cu fiecare lansare, modelele BMW X au marcat premiere şi au deschis noi teritorii în piaţă.

În iarna acestui an, BMW România a iniţiat o competiţie de fotografie, în căutarea unei imagini perfecte cu gama de modele BMW X. Au fost invitaţi să participe în proiect patru din fotografii români cu experienţă în domeniul auto, care au semnat colaborări cu multe dintre publicaţiile autohtone importante în domeniu: Bogdan Paraschiv, Ciprian Mihai, Dragoş Savu şi Ovidiu Tăbăcaru. Obiectivul a fost obţinerea unui cadru care să alăture toate modele BMW X1, BMW X3, BMW X4, BMW X5 şi BMW X6. Decorul ales a fost unul de munte, în zona Cheile Grădiştei – Râşnov – Predeal, pe timp de iarnă, care să evidenţieze posibilităţile off-road ale maşinilor şi calitatea tracţiunii integrale BMW xDrive. În acelaşi timp, automobilele au trebuit să rămână pe şosea, pentru că acesta este mediul care scoate în evidenţă calităţile dinamice ale unui model BMW.

Dacă anul trecut Ciprian Mihai semna fotografia câştigătoare, acum Ovidiu Tăbăcaru a realizat imaginea care a fost aleasă intern pentru a fi folosită în viitoarele campanii ale mărcii în acest an. „A fost imaginea care ne-a inspirat cel mai mult. Încadrarea ne-a făcut să ne gândim la atleţi care tocmai pleacă din block-start-uri şi imaginea în ansamblu dovedeşte mult dinamism. Sunt evidente cele două calităţi speciale ale modelelor X – performanţă pe şosele şi siguranţa că poţi depăşi toate încercările pe care drumul ţi le aduce în faţă, chiar şi pe timp de iarnă”, explică Nina Brătfălean, marketing manager BMW, alegerea făcută.

Dacă imaginea câştigătoare va fi folosită într-o campanie de comunicare a mărcii, celelalte fotografii vor fi prezentate pasionaţilor pe pagina de Facebook BMW România, dar şi într-o serie de expoziţii simultane în toate showroom-urile BMW din ţară, începând cu luna martie.

„Admir de multă vreme mulţi fotografi profesionişti români şi îmi reconfirm aprecierea pentru lucrările lor deseori, atunci când văd revistele auto şi de lifestyle. Cred că avem câteva talente care ar trebui să iasă în faţă şi să devină (mai) recunoscute. Anul acesta BMW aniversează 100 de ani de existenţă a companiei şi ne-am dorit să cream un proiect propriu local cu best-seller-ele BMW. Aşa am ajuns la şedinţa foto cu cinci modele BMW, gama X: BMW X1, BMW X3, BMW 4, BMW X5 şi BMW X6. Am invitat patru fotografi, le-am pus la dispoziţie modelele, le-am prezentat un mic brief şi ei au pornit la drum. Rezultatul muncii şi al creativitatii lor este minunat. Pe unele dintre imagini le vom folosi în campaniile noastre viitoare print, OOH si online, oferind credit şi recompensând fotograful câștigător. Considerăm potrivit să aducem toate fotografiile în expoziţii în toate showroom-urile BMW din ţară, mulţumindu-le si admirându-le in acest fel munca si talentul.

Ovidiu Tăbăcaru este un fotograf originar din Brașov, venit la studii și apoi stabilit în București. După trei ani în care a învăţat, a experimentat și şi-a căutat stilul, primul proiect ca profesionist l-a început în anul 2003, când s-a alăturat echipei agenţiei foto “Freelancer” și unde și-a făcut adevărata școală în următorii patru ani. Pasiunea sa pentru fotografie este egalată doar de cea pentru muzică progresivă și cinematografie.

De mai bine de șapte ani fotografiază pentru AutoBild România dar are în portofoliul său de profil și colaborări în trecut cu revistele AutoExpert, MercedesBlog.com, AUTOCAR, De Teren, Motor Xtrem, Audi Magazine și Supercar.

„Provocarea într-un astfel de proiect stă în găsirea unor locuri de fotografiere care să facă cinste acestei mărci, al cărui fan sunt de când am văzut prima oară un 850CSi, copil fiind.

Deși am fost patru fotografi prezenţi în aproximativ aceleași locuri, imaginile create sunt suficient de diferite că să evidenţieze viziunea fiecăruia dintre noi.

Pentru că îmi plac fotografiile cât mai naturale, în cele două imagini doresc să prezint familia X încrezătoare, fără multe dintre efectele speciale tipic abordate de fotografia publicitară.

Conceptual cel mai aproape mă simt de modelul X5, pe care l-am avut în obiectiv în unsprezece ocazii până în prezent. Soluţia deschiderii portbagajului din două bucăţi face deliciul meu de fiecare dată, mai ales când am nevoie de o masă de lucru rapid, aflat fiind pe teren.”

Best of Project 365 / 2014, partea a doua

Best of Project 365 / 2014, partea întâi

Prima parte a anului mi-a oferit nesperat de multe momente de reală bucurie.

Motorsport în anii Freelancer

Între anii 2003 și 2006 am avut privilegiul de a face parte din legendara echipă Freelancer, supranumită și "echipa portocalie".

Fotografii agenţiei Freelancer se ocupau pe cât posibil cu crearea unor imagini "năpraznice" de la competiţiile de motorsport la care erau trimiși în misiune.

Tatăl agentiei, fotograful Dan Beșliu, a reușit ani buni să atragă și să motiveze o întreagă echipă de pasionaţi ai fotografiei de sport, ai mașinilor și curselor. O echipă (și nu pot rosti prea des cuvântul) alături de care eu am învăţat mai mult decât îmi place să recunosc.

Zece dintre fotografiile mele preferate pe care le-am facut împreună în acești ani vi le ofer azi spre delectare.